2009年1月27日火曜日

4 Stages of Development

Thinking of my age led me to write about "4 planes of development". I'll warn you first. This article is very very long! If you get ready, let's go exploring the world of 4 planes of develpment!;-)
Maria Montessori divided the phase of human development from 0-24 years into 4 stages, each lasting 6 years.

今日は「人間発達の4段階」について書きます。マリア・モンテッソーリは人間の発達を0-24歳で捉え、6年ごとの4段階に分けて考えました。


From stage to stage, a child changes dinamically leading Montessori to use the example of a butterfly's metamorphosis to describe the changes that occur in a child.
"The various stages of larva, chrysalis, and adult butterfly are so radically different as to be unrecognizable one from the other. So, too, are the extraordinary differences of each plane of human formation that the young person appears in each as a re-created being. Each of these 4 planes of development builds on the last so that faulty development in any one affects the successful completion of all the others." ("Montessori Today" P.6)

各段階ごとの子供の変化は凄まじく、モンテッソーリは子供の変化を、蝶が幼虫からさなぎへ、そして大人の蝶へと劇的に、まるで前段階の姿からは想像もできないぐらいに変わっていく様子に例えています。そしてこの4段階は、それぞれつながっていて、前段階での成長が次の段階での成長の基礎になっていく、とも述べています。

Her view of child development is quite different from the traditional one. Traditionally, people thought human intelligence increases with age, so from the elementary school the education follows a steady ascent becoming more difficult each year with more subjects added, more teachers introduced, more study and skills required. The graph below shows the trend seen with traditional education.

モンテッソーリの人間発達の捉え方は、伝統的なものとはずいぶんと違っています。従来、人間の知性は年齢と共に高まっていくと考えられ、(現代でもそうですが)小学校前の教育は軽視されてきました。小学校から大学まで、年々科目は難しくなり、先生の数が増え、教科が足され、またより多くの勉強量とテストで結果を残すことが要求されます。表にして表したものがこちらです。



On the other hand, the graph reflecting Montessori education can be seen below. In each stage, there's an emergence, rebirth of development that reaches a peak and declines. She also states how important it is to prepare the environment in order to support the acquisition of knowledge at each stage of development.
モンテッソーリの考えに基づいた表がこちらです。それぞれの段階ごとに発達のピークがあり、また段階ごとに発達するものも変わっていきます。各段階の発達が終わると、次の段階へ。発達は知性面のみだけではなく、また一直線に加速していくものではないことを示しています。モンテッソーリは、次々と知識ばかりを詰め込む教育でなく、各段階の発達に沿った、また発達を引き出すような教育が大切であると繰り返し述べています。




Now, let's have a look at the characteristics of each stage of development.
では、それぞれの段階の特徴です。

●1st Stage (0-6 years old) 

-This is a stage of self-development. Children are becoming strong individual capable of independent action(e.g. walking, dressing), learning language, acquiring self-discipline and basic academic skills of writing, reading, math, etc.
- This stage is a particularly sensitive period of development. In this stage, they are extremely receptive to certain areas of development such as order, language, and learning to walk.
-The absorbent mind is working. They have the capacity for taking in the elements of the environment just by existing within it.

1段階 (0-6歳)
ー自己発達の段階です。子どもたちは、独立した行動(歩く、着替える等)をするようになり、また言語、数、読み書きの基礎を身につけてきます。
ー「敏感期」のまっただ中。秩序、言葉等、一定のものに強い興味を示します。
ー「吸収する脳」を持っています。環境から自分を創っていく段階です。

●2nd Stage (6-12 years old)

- Children become interested in their peers, not from the self-centered view point of younger children, but from a genuine curiosity and desire to understand the thoughts and actions of others.
- Elementary schoolers mind is now beginning to reason and they are capable of distinguishing the real from unreal based on their powers of reason and imaginaton.
- Montessori said they have "psychological characteristics" which include an intense absorption with issues of good and evil, justice and unjustice, loyalty and disloyalty, and the rules and rituals of the group.
-This stage could be described as the intellectual period of development. The child has extraordinary energy and is physically healthier than in the earlier period. With his immense curiosity about all of life and his newly formed powers of reason, the child is in his most intense period of learning.

2段階 (6-12歳)
ー子供たちは、1段階の自己発達を終え、周りの仲間に興味を抱くようになります。他人の考えや行動を理解したいという好奇心が芽生えてきます。
ー物事の裏にある理由を知りたがります。イメージする力、理由付けする力で物事の真偽を見分けられるようになります。
ーモンテッソーリはこの段階の子供たちは善悪、正義・不正義、忠実・不忠、グループにおけるルールや儀式に強い興味を示す「心理的特徴」を持っていると述べました。
ー「知性の段階」にいます。前段階と比べ、体は強くなり、エネルギーも増してきます。自分の周りのものに対する好奇心と理由付けする知性の力で、この段階の子供たちは勉強するのに最も適した時期にいます。


●3rd stage (12-18 years old)

-During the first 3 years of this stage, there appears to be great strength and capacity for reasoning and psychological abstractions, however, there is also a sense of vulnerability and fragility, similar to that found in a child in the first 3 years of life. During this time, 12-15 years old are very self-centered once again. As with 0-3 years olds, teenagers are undergoing intense physical growth and changes in mental capacities. As a result, young adolescents have a great desire for close, one-to-one adult attention, just as in the first 3 years of life. The difference this time is that the adult can be somebody outside the family.
-At the same time, they need the comfort and companionship of supportive peer groups.
-Due to the similarities between the 1st and 3rd stage of development, Montessori called this teen stage the "second birth".

3段階 (12-18歳)
ー最初の3年間は特に、知性があらゆる分野で発達しますが、一方、人生最初の3年間と同じくらい、身体も心も劇的な変化をとげ、不安的な時期となります。12-15歳は、0-3歳と同じように自己発達の時期です。思春期の子供たちは、1段階のころと同じくらい、大人の、1対1のケアを必要としています。ただし1段階との違いは大人=両親、とは限らないということです。家族の外のメンター、自分を導いてくれる人、モデルを強く必要としています。
ーまた同時に、この時期は不安定な自分を支えるため、仲間と価値観を共有すること、お互いに肯定し、されることも必要です。
ーモンテッソーリは3段階と1段階の類似性、またこの段階は「セカンド・バース」と言えるほど、子供たちが心身ともに大きく生まれ変わる時期であると述べました。


●4th stage (18-24 years old)

-The final pstage mirrors the stability and intellectual expansion of the second stage, which was described as the intellectual period of child development.
-At its conclusion, the adult is fully formed and if all has gone well, he is a mature being, ready to live wisely, responsively and ready to fulfill his part in serving humanity.

4段階 (18-24歳)
ー最終段階は第2段階に似て、安定と知識の増加の段階です。
ーすべての発達を終える24歳には、人類に貢献し、また責任ある行動を取れる成熟した大人へとなっていきます。

Montessori believed that "each child has a part to play in the continuing story of the human understanding and transformation of the universe. She called this individual responsibility the child's "cosmic task." At the 4th stage of development, each person finds their own cosmic task, and starts committing to the universe through their work. It's one of the biggest goals of Montessri education.

モンテッソーリが信じていることの一つに「コズミック・タスク(宇宙的使命)」があります。それぞれの子供たちには、この連綿と続く宇宙の歴史の中で、全生物・人類がより良くなっていくために自分の奏でるパートがあり、その個人的な責任をモンテッソーリは子供の「コズミック・タスク」と呼びました。第4段階では、自分のコズミックタスクを見つけ、その仕事を通して、この世の中に貢献をしていく子供を育てること、これはモンテッソーリ教育の大きなゴールの一つです。

In Montessori elementary school, the accomplishments of human beings throughout the ages and gratitude to them for their contribution are introduced. In the second stage of development, children come to appreciate that the quality of their present lives are directly dependent on the gifts of past generations, and that they are also playing a part in the continuous human civilization. The seeds of respect for human progress is sown in the second stage and keeps growing. Each child blooms each different but beautiful flower, which leads to the transformation of the universe in their life.

モンテッソーリ小学校のカリキュラムでは、あらゆる時代の人間の貢献について調べ、また先人に対する感謝の気持ちをいだくように導きます。第2段階では、現代のこの生活は、前世代からの贈り物であり、また子供たちは自分も、この人間文明の歴史の一部を担っていると気づきます。人類の進化に対する尊敬の念を種として植えるのが第2段階であり、第3,4段階を通して芽を出し、花を咲かせ、自分たちが進化に貢献できる人間へとなっていきます。

For this to happen, a solid foundation must be established from the very first stage of development, otherwise the future growth and development of the child will not be supported if the foundation is incomplete and fragile. The Montessori educator especially for 0-6 years olds are there to support and guide the children to reach thier full development.

This fact makes me feel joy for my work and at the same time, deep responsivility as well.


この第4段階までの成長を遂げるのに、第1段階での発達がとても重要なのは言うまでもありません。自然から授かった力を引出し、子供たちが自分という核を作るのを見守り、導く大切な時期です。私自身、コズミック・タスクとして仕事を通してこの時期の子供に関われる喜びと共に、大きな責任も感じています。

Reference;
"Montessori Today",Pula Polk Lillard,Schocken Books, New York,1996
"Montessori from the start", Paula Polk Lillard, Schocken Books, New York,2003